Hoofdstuk 3 - Programmaverantwoording

5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Financiële Stand van zaken

Overzicht van baten en lasten

5-1

Het provinciale netwerk is sterk

Begroting na de zomernota

Bijstellingen slotwijziging

Bijgestelde begroting

Realisatie t/m 30 sept

Baten

170

0

170

-125

Lasten

-41.820

-7.931

-49.751

-26.847

Saldo

-41.650

-7.931

-49.581

-26.971

Toelichting bijstellingen

Bijstelling

Baten

Lasten

Saldo

Autonome ontwikkelingen

0

-353

-353

CAO verhoging 2024

0

-353

-353

Met deze begrotingswijziging wordt de CAO verhoging van 2024 verwerkt. Het totaalbedrag van € 5,309 mln. is opgenomen in de stelpost salarissen. Via deze wijziging wordt dit bedrag vanuit de stelpost overgeboekt naar de programma's.

Ontwikkelingen in programma's

0

-6.040

-6.040

Balansafwikkelingsverschillen

0

2.447

2.447

Diverse transitorische verplichtingen zijn niet geheel benut en vallen conform de afrekenregels vrij naar de Algemene middelen.

Overbesteding Beheer en onderhoud (vaar)wegen

0

-8.487

-8.487

Bij het beleidsdoel "Het provinciale netwerk is sterk" wordt een overbesteding verwacht van circa € 8,5 mln. en wordt veroorzaakt door een geprognosticeerde overschrijding bij vast onderhoud Wegen van € 2,0 mln., variabel onderhoud (Vaar)wegen van € 6,1 mln. en studielasten van € 0,4 mln. Hiervan kan € 2,4 mln. worden gedekt uit de reserve beheer en onderhoud, door de begrote onttrekking in 2025 een jaar naar voren te halen.

De vaste onderhoudslasten hebben een prognose overschrijding van € 2,0 mln. en wordt veroorzaakt bij de assets kunstwerken, verhardingen en groen. Deze zijn onder andere het gevolg van het afronden van een discussie over hoeveelheden en frequenties binnen een onderhoudscontract. Hierdoor zijn in eerdere jaren minder kosten gemaakt.

De variabele onderhoudslasten van wegen geven een prognose overschrijding van € 6,5 mln. en een hogere baten van € 0,3 mln. wat per saldo een overschrijding betekent van € 6,2 mln. Van diverse andere meerjarendoelen binnen Mobiliteit die een onderbesteding hebben kan € 0,2 mln. worden gedekt waarmee de overschrijding € 6,0 mln. wordt. De overbesteding wordt met name veroorzaakt omdat bij de begroting van het variabele onderhoud uit wordt gegaan van 80% dekking. Dit veroorzaakt circa € 5.0 mln. overschrijding. Ook voor 2025 is nog 80% beschikbaar gesteld en ook dan verwachten wij dus een overschrijding. Bij de kadernota 2026 doen we een voorstel om voortaan 100% dekking ter beschikking te stellen.

Bij diverse assets waaronder Kunstwerken wordt een hogere besteding verwacht door een gewijzigde onderhoudsplanning vanuit Provincie Zuid-Holland voor het Merwedekanaal. Bij de asset verhardingen zijn hogere lasten onder andere het gevolg van spoedreparaties op de N413 en een schikking met een onderhoudsaannemer € 0,9 mln. die niet waren begroot.
De extra baten betreffen een bijdrage die van het Rijk wordt ontvangen voor de aanpassingen die wij doen aan de i-VRi's.

Bij variabel beheer en onderhoud van vaarwegen wordt ook een overschrijding van € 0,19 mln. verwacht en hogere baten van € 0,05 mln. wat per saldo zorgt voor € 0,14 mln. overbesteding.  

Het variabele onderhoud wordt normaal gesproken gecompenseerd door de reserve beheer en onderhoud maar deze is niet toereikend om de volledige overbesteding te compenseren.
De studielasten laten een prognose overschrijding van circa € 0,4 mln. zien. Deze is het gevolg van een eerdere herverdeling van budgetten tussen de beleidsdoelen 5.1 en 5.8.

Administratieve wijzigingen

0

-1.538

-1.538

Totaal bijstellingen slotwijziging

0

-7.931

-7.931

Deze pagina is gebouwd op 03/04/2025 11:07:39 met de export van 03/04/2025 11:04:12