Financiële Stand van zaken
De huidige prognose is gebaseerd op aannames en de realisatie bij de jaarrekening kan dus hoger of lager uitvallen. De verwachting is nu dat niet het gehele budget besteed gaat worden in 2024 en daarom wordt een deel gestort in de reserve Mobiliteitsprogramma. Vanuit de subsidieregeling Fiets, onderdeel sterke ketens was de verwachting dat er een grote aanvraag zou volgen vanuit de gemeente Utrecht, alleen dat blijkt niet lukken in 2024. Hierdoor wordt een bedrag van € 2,113 mln. naar verwachting niet uitgegeven. Dit bedrag willen inzetten voor het afdekken van een tekort binnen het meerjarendoel Stimuleren gezond en veilig fietsgedrag (€ 0,25 mln.) en het dekken van extra capaciteit (€ 0,36 mln.) binnen beleidsdoel Fiets. Het restant € 1,503 zetten we in voor het dekken van het tekort (€ 0,655 mln.) binnen 5.7 Vraag en aanbod mobiliteit goed afgestemd. En bij beleidsdoel 5.1 Het provinciale netwerk is sterk het invullen van de stelpost adaptief begroten € 0,391 mln. en dekken van extra capaciteit met €0,457 mln.
Bij de uitvoering van de mandaatprojecten bij doorfietsroutes zijn we afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden buiten. Door onverwachte omstandigheden, bijvoorbeeld bij slecht weer, kan er vertraging optreden.
Overzicht van baten en lasten
5-3 | Locaties per fiets veilig, comfort | Begroting na de zomernota | Bijstellingen slotwijziging | Bijgestelde begroting | Realisatie t/m 30 sept |
---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.081 | -354 | 1.727 | 0 | |
Lasten | -31.939 | 14.298 | -17.641 | -13.697 | |
Saldo | -29.858 | 13.944 | -15.914 | -13.697 |
Toelichting bijstellingen
Bijstelling | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | 0 | -86 | -86 |
CAO verhoging 2024 | 0 | -86 | -86 |
Met deze begrotingswijziging wordt de CAO verhoging van 2024 verwerkt. Het totaalbedrag van € 5,309 mln. is opgenomen in de stelpost salarissen. Via deze wijziging wordt dit bedrag vanuit de stelpost overgeboekt naar de programma's.
Ontwikkelingen in programma's | -354 | 12.881 | 12.527 |
---|---|---|---|
Doorfietsroutes | -354 | 11.881 | 11.527 |
Ten opzichte van het budget voor 2024 is sprake van een verwachte onderbesteding. Dit wordt verklaard door uitloop van mandaatdelen (-/- € 4,3 mln.), daardoor lagere baten van gemeenten (€ 0,4 mln.), later aanvragen van subsidies door gemeenten en lastneming van subsidies in toekomstige jaren (-/-€ 7,6 mln.). Deze middelen moeten beschikbaar blijven voor de aanleg van de Doorfietsroutes om aan de afspraken in de samenwerkingsovereenkomsten te kunnen voldoen. We stellen dan ook voor om het bedrag van € 11,53 mln. niet te onttrekken uit de reserve Mobiliteitsprogramma. Indien de lasten over 2024 alsnog hoger uitvallen zal bij de jaarrekening een dekkingsvoorstel worden ingediend. Het restant van de middelen blijft in de reserve beschikbaar voor toekomstige jaren.
Subsidies regionaal fietsnetwerk | 0 | 1.000 | 1.000 |
---|
Het aanvragen van subsidies vanuit de uitvoeringsverordening subsidies mobiliteit, onderdeel regionaal fietsnetwerk, tot 1 oktober en heeft een subsidieplafond van € 4,0 mln. Op dit moment is er voor € 3,2 mln. aan aanvragen goedgekeurd en verwachten dat voor het gehele budget aanvragen zullen volgen. Het is echter niet zeker dat alle subsidiebeschikkingen in 2024 worden afgegeven en of alle subsidies ook drukken in 2025. Daarom stellen wij voor om € 1,0 mln. in de reserve Mobiliteitsprogramma op te nemen. Indien bij de jaarrekening blijkt dat deze subsidies alsnog zijn beschikt in 2024 dan zal bij de jaarrekening een voorstel volgen om deze te dekken uit de reserve. Indien de lasten drukken in 2025 of verder komen deze ten laste van de reserve. Een eventueel overschot zal vrijvallen bij de jaarrekening.
Administratieve wijzigingen | 0 | 1.503 | 1.503 |
---|---|---|---|
Totaal bijstellingen slotwijziging | -354 | 14.298 | 13.944 |